Europees kampioenschap in Genk!

In het weekend van 1 en 2 ap  ril reed ik mee met de eerste wedstrijd van het Europees Kampioenschap in Genk (B). Met het mooie zonnetje op dinsdag kwamen we aan om de tent op te zetten, mezelf in te schrijven, de benzine te tanken en de trainingsbanden op te halen. Een lekker relax dagje dus. Vanaf woensdag begon de actie. Woensdag en donderdag waren trainingsdagen met acht trainingssessies op één dag. De woensdag begon met wat pech met de motor, waardoor we twee sessies moesten overslaan. Verder gingen de trainingen erg goed, de snelheid zat er goed in en reed steeds tijden die ook de top 10 reed. Op vrijdag stonden er nog drie trainingssessies op het programma en daarna de kwalificatie. Helaas verliep deze niet zoals gehoopt, met als resultaat een 20e startpositie voor zaterdag.

Zaterdag stond in het teken van de kwalificatieheats. Dus drie heats om je startplek voor de prefinale op zondag te bepalen. Helaas was het zonnetje van de dagen ervoor verdwenen en had het plaats gemaakt voor regen. In de eerste race kregen we de snelheid niet te pakken, waardoor ik veel plaatsen ben verloren, vooral in de eerste paar rondes ging het hard. Uiteindelijk finishte ik daardoor als 26e. De tweede heat was het gelukkig droog, maar de start ging niet goed. Ik was gewent om langzaam te starten, zoals ze in Nederland doen, maar bij het EK rijden ze veel harder op. Gelukkig zat de snelheid er meteen goed in! Ik reed goed naar voren, maar toen ik iemand in wilde halen ging het mis. Ik zat er naast, maar de andere rijder stuurde in een keer in. Hierdoor werd ik met hem meegetrokken en zat mijn kart vast op die van hem, waardoor veel rijders ons voorbij kwamen. Gelukkig was niets kapot gegaan bij mij en kon ik verder. Ik ben toen vanaf een 24e positie teruggereden naar P21. Alleen in de eindstand zakte ik nog één positie. Dit komt omdat ze bij het EK met andere bumpers rijden. Die gaan ‘los’ zitten als je iemand aantikt en na de race kunnen ze dat zien. Zodra dat is kijken ze de beelden terug en beslissen ze of je vijf seconde straf krijgt, wat bijna altijd het geval is, en dus ook deze keer bij mij. Voor de laatste race had het weer geregend en net voordat we begonnen ging het weer verder. Door mijn startprocedure aan te passen ging dit een stuk beter en deze keer zat de snelheid in de regen er gelukkig wel goed in, waardoor ik meteen twee plekken pakte in de eerste rondes! In de regen was het erg zoeken naar geschikte plekken om in te halen. Maar gelukkig ging dat steeds beter en reed naar een 15e plek toe. Helaas kreeg ik toen een tikje van achter waardoor ik op de natte baan spinde en als 21e over de finish kwam. Dit betekende al met al niet veel goeds voor de pre-finale op zondag.

Gelukkig was het zonnetje weer terug op deze dag. Het begon alleen wel met een hoop stress. Door het nieuwe bumpersysteem moet je de bumper eraf halen als je het parc fermé in wilt en dan controleren ze het systeem. In onze bumper zat een klein gaatje en daar mocht ik niet mee rijden. Ons pap moest snel terug naar de tent rennen om een nieuwe bumper te halen en het nieuwe systeem erop te schroeven. Nog met schroevendraaier en al in zijn hand kwam hij het parc fermé binnen. Snel klikte ik de bumper erop en deed ons pap de bandenspanning en konden we, met nog 2 minuten op de klok, naar binnen. Startend vanaf de 24e positie. De start ging niet zo goed, waardoor ik achter een rijder terecht kwam die heel goed kon verdedigen. Dit heeft me lang opgehouden, maar toen ik uiteindelijk hem voorbij was, kon ik er meer in gaan halen. Net voor de finish hadden twee rijders een flinke crash gemaakt, waardoor ik nog wel twee plekjes voor de finale opschoof, maar het was een flinke klap. Gelukkig heeft één van de rijders de finale nog kunnen rijden. In de finale mocht ik vanaf positie 19 starten en ik hoopte om in de top-15 terecht te komen. De start ging goed, maar ik was iets te voorzichtig, waardoor ik terug viel naar P23. De snelheid zat er goed in en ook het inhalen ging lekker! Ik schoof steeds meer plekjes op naar voren. Tijdens de laatste rondes begon m’n kart meer te schuiven en zag mijn achter ganger steeds dichterbij komen. En  met nog drie rondes op de teller werd het erg spannend. Een andere rijder, die ver terug viel was mijn redder. Ik kon hem makkelijk voorbij en hij kwam terecht bij de rijder die achter me reed. Hun gingen in gevecht en ik kon ‘rustig’ naar de finish rijden. Met een 16e plaats in de finale mogen we tevreden zijn. Er had misschien meer in gezeten, maar het waren leuke en leerzame races!

Ik wil iedereen die deze week me heeft geholpen of is komen kijken heel erg bedanken! En nu gaan we ons weer klaar maken voor de volgende wedstrijd. Deze is op zondag 16 april in Veldhoven. Dus kom gerust even langs!

Leave a Reply