NK 4 in Kerpen

Er staat een maand met veel wedstrijden voor ons klaar, waarvan Kerpen de eerste was in het weekend van 16 en 17 juni. Op vrijdag was het, gelukkig, verrassend druk tijdens de vrije trainingen. Dat is natuurlijk alleen maar fijn, zodat je meteen weet of je er goed bij zit of niet en dat was zeker het geval. In de vrije trainingen reed ik de snelste tijden van de DD2. En ondanks dat het zaterdag iets kouder was, bleef de snelheid er ook toen goed in! Op gebruikte banden hadden we de kart goed staan, alleen op nieuwe banden was het voor ons iets lastiger. Dus de kwalificatie werd nog even spannend. Zeker toen het vlak van te voren ineens heel hard begon te regenen. Maar wat moet je dan doen..? De kart afstellen op regen, terwijl het misschien nog droog wordt of laten staan? Gelukkig liep de kwalificatie van de minimax, door de plotselinge regenbui, uit en droogde de baan snel op. Tijdens de kwalificatie van de DD2 was de baan redelijk droog, maar iets buiten de ideale lijn, was het nog steeds erg glad en nat. De kwalificatie ging van start en al snel voelde de kart goed aan en kon ik steeds snellere rondetijden neerzetten. Ik zag veel rijders spinnen en langs de baan staan, doordat ze net op het natte kwamen, dus het ‘gevaar’ lag op de loer. Gelukkig gebeurde dit niet en zette ik mijn snelste rondetijd neer in de eender laatste ronde. Met deze tijd stond ik op een tweede positie, maar doordat de nummer 1 straf kreeg doordat zijn klikbumper in was geklikt, schoof ik op naar pole position!

Zondag was het gelukkig weer helemaal droog en door het vertrouwen van de trainingen hadden we er heel veel zin in! Ik wist dat ik snel genoeg was op gebruikte banden, dus snel wegrijden en niet meer achterom kijken was het plan! De eerste race begon, maar de start kon ik twee keer oefenen, want de eerste werd afgekeurd. Gelukkig maar, want die ging bij mij niet helemaal goed. De tweede gelukkig wel en kon ook als eerste de eerste ronde doorkomen! In de volgende ronde haalde de nummer 2 mij in. Ik wilde terug sturen om achter hem aan te gaan, maar toen bleef mijn bumper achter zijn achterband hangen en werd ik omhoog gelift. Met een flinke klap en door het zand kwam ik weer terug de baan op, op positie 7. Ik kon gelukkig verder rijden, maar mijn stuurstang etc. waren behoorlijk krom, dus het werd wel lastig. Ik heb uiteindelijk nog één rijder in kunnen halen en finishte op een teleurstellende 6e plek.

Race twee begon ik dus op positie 6, maar vanuit daar kon ik zeker wel naar voren rijden. Daar was ik het weekend snel genoeg voor. De start ging niet goed, door wat geduw en getrek viel ik terug naar P9. Al snel haalde ik twee rijders in, dus de snelheid zat wel goed. Toen ik in de vierde ronde richting de tribune overschakelde naar de tweede versnelling ging het mis. De motor sloeg vast… de race was over voor mij en dus ook de mooie kansen die het hadden kunnen zijn dit weekend. Terug bij de tent bleek dat de motor vast gelopen was, helaas niets aan te doen.

Het weekend begon erg goed, maar we sloten het helaas heel teleurstellend af. Ik ben wel heel blij dat over twee weken de volgende wedstrijd alweer op het programma staat. Deze wedstrijd snel vergeten en focussen op de volgende. Hierdoor moeten we een heel aantal kilometers rijden, want we gaan naar Ostricourt in Frankrijk voor de tweede wedstrijd van de BNL.

Leave a Reply