Podium in Spa

Meteen na het weekend in Ostricourt (Fr) kon ik in het weekend van 7 en 8 juli door naar Spa voor de volgende wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap. Het wedstrijdritme zat er in ieder geval goed in, met drie wedstrijden achter elkaar in vier weken tijd!

Op vrijdag zag het er heel goed uit in de training. De eerste twee trainingen helaas wat pech door een kapotte motor, maar daarna ging het gelukkig goed! Samen met een andere coureur was ik de snelste, dus dat zat goed. ‘s Avonds was de wedstrijdmotor ook weer gemaakt, dus daar konden we zaterdag weer mee gaan rijden. Zaterdag was het iets lastiger. Iedereen werd sneller en ik bleef qua tijd stil staan en ook in de laatste sessie weer wat problemen, dus de nieuwe banden niet goed uit kunnen testen. Voordat de kwalificatie begon hebben we de accu verwisseld en een andere bougie en sproeier erin gezet in de hoop dat de motor weer goed zou gaan lopen. En dat was gelukkig zo! De kwalificatie ging niet verkeerd, zeker met het idee dat we eerder die dag nog vijf tiende te kort kwamen! Nu stond ik, met nog geen 2 tiende verschil, op een vijfde plek.

Zondag was weer een warme dag. In de vrije training in de ochtend nog wat geprobeerd en dat voelde beter aan en ik ging met een goed gevoel de eerste race in. De start ging goed, maar omdat iedereen bijna even snel was, was het erg close rijden en veel duwen en trekken. Na de eerste paar rondes had ik er al twee ingehaald en reed ik dus op positie 3. Maar even later werd ik weer door één rijder ingehaald, deze duwde mij wat naar buiten en kwam zo ook de volgende mee. Weer op plek vijf dus. Halverwege de race lukte me het weer om de nummer vier in te halen. Wegrijden lukte niet, maar ik hield ‘m wel achter me. In de laatste paar rondes reden de nummers 2 en 3 op elkaar en schoof ik dus zo een paar plekjes op, maar nog altijd met de hete adem van mijn achterblijver in mijn nek. Gelukkig liep ik de laatste paar rondes iets uit en kwam ik als tweede over de finish! De spanning van de wedstrijd was alleen niet over toen ik de finish had bereikt. Na de uitloop ronde moet je op de weegschaal om te kijken of je niet te licht bent. In de DD2 klasse moet je minimaal 175 kg in totaal wegen. Bij mij ging de weegschaal op en neer van 174,9 tot 175,0. Gelukkig bleef deze uiteindelijk steken op 175,0 en was ik dus precies zwaar genoeg! De start van de finale ging helaas wat minder goed en verloor al snel twee plaatsen. De derde plek kon ik wel al snel weer terug pakken, maar een gaatje was al geslagen. Toch lukte het me om dit gat naar de nummer twee weer dicht te rijden. De kart begon toen alleen wat minder goed te liggen en hierdoor lukte me het niet om in te halen. Van achter kwamen er twee snelle rijders aan en halverwege de race werd ik door hun ingehaald, waardoor ik terecht kwam op de vijfde positie.

Voor het dag klassement in de DD2 tellen de DD2 masters niet mee, hierdoor schoof ik in de finale een plekje op omhoog en de nummer twee kreeg 10 strafseconden, omdat hij de baan tijdens de race had afgesneden. Zo werd ik in de finale toch nog derde, tenminste… Degene die de straf had gekregen ging in protest, hierdoor liep onze prijsuitreiking een half uur uit, omdat ze het niet eens konden worden. Ondertussen waren alle klassen al geweest en onderweg naar huis en de DD2 stond er nog… te wachten. Ondertussen werd ik wel uitgeroepen tot ‘Driver of the Day’. Dit is een prijs voor twee rijders die dat weekend extra zijn opgevallen en worden na het weekend gebeld door tijdschrift Start 84. Hierdoor sta ik in de volgende editie met een kort interview. Ondertussen was de uitslag bekend en ben ik toch als derde geëindigd in de DD2!

Dit weekend heb ik voor het kampioenschap goede punten binnen gehaald. Nu gaan we eerst lekker op vakantie om vervolgens op 18 augustus weer fris en fruitig de volgende wedstrijd te rijden. Dit maal weer dicht bij huis, namelijk in Berghem.

Leave a Reply