Een goed begin, is het halve werk!

Na een wat kortere winterstop dan we normaal gesproken hebben, startte op 2 en 3 maart het Nederlands Kampioenschap weer. En voor dit jaar ziet het er allemaal wat anders uit. Niet meer zwart-oranje, maar rood-wit. We zijn namelijk overgestapt naar een ander merk, de BirelArt. We hebben hiervoor gekozen, omdat we afgelopen jaar al niet super tevreden meer waren over de CRG en graag naar een ander merk over zouden willen stappen. Maar welk merk dan? De BirelArt is de kart waarin ik in Brazilië tijdens de Grand Finals gereden heb en is toen erg goed bevallen. Thuis hebben we er nog eens goed over na gedacht en toen toch de beslissing genomen om in 2019 met de Birel te gaan strijden. En niet alleen voor ons was de winterstop wat korter, ook voor de fabriek in Italië waar de kart gemaakt wordt. De nieuwe aanwinst kwam namelijk vrijdag 22 februari binnen bij PauwwerRacing. Dit is het team waar we in Nederland de ondersteuning van krijgen. Zij hebben de kart vrijdag voor een deel in elkaar gezet, waarna we hem hebben opgehaald en verder afgemaakt hebben. Om de kart te leren kennen besloten we om op 23 en 24 februari de BNL Kick Off mee te doen. Vrijdag op zaterdagnacht om 02:00 uur was de kart klaar en vertrokken we. Een goed eerste gevoel na de BNL Kick Off en dus ook met vertrouwen naar het eerste NK.

 Het weekend van het eerste Nederlands Kampioenschap zou een heel nat weekend worden. En met een BirelArt had ik überhaupt weinig ervaring, laat staan in de regen. De training op vrijdag zag er erg goed uit. Zaterdag begon de dag droog, maar hoe later het werd hoe kouder en natter het werd. De kwalificatie werd daarom in de regen en in het bijna-donker gereden. De kwalificatie ging erg goed en lag lang op een tweede plek. De rijders net achter mij werden al afgevlagd, maar ik mocht dus nog één ronde en wat voor een. Met deze extra ronde zette ik nog een hele goede tijd neer, waardoor ik opschoof naar P1! En met 0,5 seconde op de nummer twee en bijna anderhalve seconde op de nummer drie!

Ook de zondag begon nat. Tijdens de vrije training hebben we nog wat geprobeerd met de afstelling van de kart, maar dat voelde niet helemaal goed aan. Voor de race hebben we toen de afstelling van de kwalificatie terug gezet. Tijdens de eerste manche was het gestopt met regenen, maar de baan was nog lang niet droog. De start ging goed en nadat ik de eerste paar bochten goed moest verdedigen ten opzichte van de nummer twee had ik na twee rondes al een lichte voorsprong. En deze voorsprong werd niet kleiner en niet groter. Ik had tijdens elk rondje een bepaalde plek waar in de nummer twee kon zien rijden en dus mijn voorsprong in de gaten kon houden. Maar halverwege de wedstrijd zag ik de nummer twee ineens niet meer rijden! Hij was in die ronde gespind en verder naar achter gevallen. Hierdoor ontstond er een heel groot gat tussen mij en de ‘nieuwe’ nummer twee. Rustig en beheerst deze wedstrijd uitrijden was nu het belangrijkste, want een foutje is heel snel gemaakt op een natte baan. Maar het lukte goed en kwam de eerste race als eerste over de finish met 22 seconde voorsprong op de nummer twee!

Tot aan de tweede manche had het niet meer geregend en langzaam begon de baan op te drogen. Aan de start van de DD2 was de baan alleen nog niet ver genoeg opgedroogd om met slicks te rijden, dus nog een race op regenbanden. De start ging deze keer alleen wat minder en ik kwam niet helemaal goed weg. Hierdoor kwamen twee rijders mij voorbij. In de eerste bocht kreeg ik daarna een tik van een andere rijder, waardoor ik spinde en als allerlaatste (16e) weer de race kon hervatten. Gelukkig wist ik dat het in de regen goed gaat en ik snel genoeg ben en na een ronde zat ik alweer op de bumper van de eerste rijder die ik tegenkwam. Deze achterste vijf rijders lukt gelukkig erg snel om in te halen waarna er weer een klein gaatje was naar de volgende rijders. Toen ik na twee rondes weer bij hen was aangekomen lukte het me goed om in te halen, want in één bocht haalde ik twee plekken in! Doordat de baan opdroogde kon ik ook steeds wat later gaan remmen. De volgende drie rijders werden al wat moeilijker en daar heb ik wel een aantal rondes over gedaan om deze voorbij te komen. Ook omdat zij met elkaar in gevecht waren en dus ook meer verdedigende lijnen reden. Na ongeveer negen rondes verder had ik tien coureurs ingehaald, maar was het gat tot de volgende groep te groot. Ik kwam hierdoor als zesde over de finish. Een uitslag die zeker niet verkeerd is als je een crash meemaakt tijdens de start, maar wel balen natuurlijk omdat we weten dat er meer in had gezeten.

Een hele goede eerste start van het seizoen en met de Birel! Hard trainen en we kijken nu al uit naar de volgende wedstrijd. Deze is op 7 april in Berghem.

Leave a Reply