Onbekend circuit – Mariembourg

Voor het raceweekend van 11 en 12 mei was het een flink stukje rijden. Deze wedstrijd werd namelijk gehouden in Mariembourg, België. En met zo’n 300 km voor de boeg met de oplegger was dat een hele klus. Na vijf uur van file, wat kilometers rijden en even snel een hapje eten, kwamen we aan, paddock gesloten… Een nachtje op de camping, waarna we de volgende ochtend wel het paddock op konden en niet veel later de tent stond en de eerste rondes gereden konden worden. Hele belangrijke eerste rondes, want op dit circuit was ik nog nooit eerder geweest. Als voorbereiding thuis wel filmpjes gekeken van de baan en dat dan uitwerken in het echt. Het is een hele technische baan met veel kleine bochten na elkaar, maar ook een lang recht stuk met twee hele snelle, lange bochten. Een heel leuk, maar moeilijk circuit! De vrijdag was dan ook wat moeilijker als anders. Ik moest tegelijkertijd de baan leren kennen, maar ook de kart aanvoelen en zo goed mogelijk afstellen. Een voordeel was wel dat we deze dag zeven keer konden trainen.

Na een hele mooie, zonnige vrijdag, begon de zaterdag koud en nat. De weerberichten gaven aan dat het die middag droog zou worden en ook zondag droog zou blijven, maar je weet maar nooit, dus toch in de regen gereden. Dat ging goed, maar trainingssessie twee was alweer droog. Ik kwam toen nog behoorlijk wat te kort, ongeveer acht tiende op de snelste man. Met wat aanpassingen en tips vanuit Pauwwer Racing kwam ik steeds wat dichterbij en de laatste sessie voor de kwalificatie was het nog drie á vier tiende. Voor de kwali nog wat kleins veranderd, maar helaas pakte dat niet goed uit. Hierdoor stond ik op positie zes met een tijd van 55.6 seconde, waarbij de nummer één een tijd had van 55.1 seconde.

Zondag was het gelukkig ook droog, maar wel een stukje kouder dan de andere dagen. De vrije training hadden we de afstelling van de laatste vrije training op zaterdag teruggezet en dat ging meteen alweer een stuk beter. De start van de prefinale verliep niet heel soepel, waarbij het starten aan de buitenkant ook zeker niet mee hielp, ik verloor een plekje. Halverwege de race lukte het mij om mijn voorganger in te halen, helaas lukte het hem ook om mij weer terug in te halen een aantal rondes later. Hierdoor finishte ik als 8e. Met een straf van de nummer drie van vijf seconde, schoof ik uiteindelijk één plekje op omhoog. De start van de finale ging vele malen beter en dit keer wel aan de binnenkant. In de eerste bocht wilde ik iemand inhalen, maar de rijder achter mij, wilde mij inhalen. Hierdoor zat ik tussen twee rijders in. Degene achter mij kwam hierdoor op mijn uitlaat terecht, maar gelukkig kon ik door. De eerste rondes schoof ik op naar positie vier. Iets voor de helft van de race werd ik terug ingehaald. Ik kwam daarna wel steeds dichterbij mijn twee voorliggers. Eén daarvan wist ik dat hij nogal onverwacht uit de hoek kan komen en dat gebeurde ook in hun gevecht, ze crashte samen en door iets meer afstand te houden, kon ik door. Helaas maakt ik in de eenderlaatste ronde een foutje, waardoor de nummer vier achter mij heel dichtbij kwam en mij in de laatste ronde nog voorbij stak. De finale finishte ik als vierde, net naast het podium. Op mijn grootste concurrenten heb ik dit weekend gelukkig wel goede zaken gedaan. Waarbij ik met één gelijk aantal punten gescoord heb en de andere twee zijn dit weekend ver beneden mij gefinisht, gemiddeld rond P15.

Na dit weekend, met veel inspanning op deze nieuwe en ook zeker zware baan, is er geen tijd om even uit te rusten. Over twee weken, op 26 mei, is alweer de volgende wedstrijd van het NK. Dit keer weer op een nieuwe baan, maar iets dichter bij huis, namelijk in Venray. Direct de week daarna reizen we af naar Adria, Italië, voor het Europees Kampioenschap!

Leave a Reply